Inzamelactie Lions Leusden van Douwe Egberts punten voor Voedselbank Leusden

Vanaf januari 2018 tot eind februari treft u de bekende inzameldozen voor de Douwe Egberts voedselbankactie weer aan bij Jumbo Biezenkamp, Jumbo Hamershof, Herbrink Makelaars en Bruna. Deze ondernemers dragen het initiatief een warm hart toe en nemen graag uw punten in ontvangst.

Douwe Egberts verhoogt het landelijk aantal ingezamelde waardepunten met minimaal 15% tot maximaal 200 miljoen waardepunten. Dit aantal wordt verzilverd in pakken Roodmerk koffie van 250 gram. Laten we er samen weer net zo’n succes van maken als de afgelopen twee jaren toen we de Voedselbank Leusden beide keren het hele jaar rond van koffie hebben kunnen voorzien.

Graag bedanken wij de mensen die gedurende het jaar al punten hebben ingeleverd bij onze Lions Club Leusden leden.

Het inleveren van "onze" punten in afgelopen jaar (2017)

Maar niet eerder dan dat we zo ook allemaal met het handje hadden geteld

Inzameling Douwe Egberts waardepunten voor pakken koffie voor Voedselbank Leusden

Onder geselecteerde gezinnen, alleenstaanden en daklozen verspreiden voedselbanken wekelijks pakketten met voedselproducten. Deze producten worden merendeels beschikbaar gesteld door producenten en distributeurs van levensmiddelen. In de huidige moeilijke tijden zijn deze organisaties minder in de gelegenheid om voedselbanken producten te schenken dan voorheen.

Lionsclubs in Nederland zijn daarom begonnen met het verzamelen van Douwe Egberts punten waarvan de waarde door Douwe Egberts met 15% wordt opgehoogd. Vervolgens worden de punten ingewisseld voor pakken koffie welke aan de Voedselbank worden geschonken.

Vorig jaar was de actie landelijk zo’n succes dat er 100.000 pakken koffie werden bezorgd bij de diverse voedselbanken. Dat mag een succes genoemd worden!

Voor 1 pak koffie zijn er 500 punten nodig, wij zouden het geweldig vinden om de voedselbank Leusden te mogen voorzien van de nodige pakken koffie!

Kijk hieronder voor de achtergronden van deze landelijke Lions actie:

René Froger trapt in een eerdere editie de Lions Club Kerstactie voor Voedselbanken af

René Froger, ambassadeur van de voedselbank, hoorde van de Kerstactie van Lions Club “Koffie voor de voedselbanken” en bood spontaan zijn medewerking aan. Onder grote belangstelling verrichtte hij afgelopen zaterdag de aftrap van de actie die tot eind december zal duren.

René Froger: “Ik had vorig jaar al gehoord van deze Kerstactie, maar dit jaar vernam ik dat de actie in positieve zin behoorlijk uit de hand begon te lopen. Hoewel ik, als ambassadeur van de voedselbank, natuurlijk maar een beperkt aantal acties kan ondersteunen, was ik direct enthousiast en wilde ik hieraan graag mijn medewerking verlenen”.

In 2012 werden met de kerstactie, toen nog alleen in Voorburg, 6.000 pakken koffie opgehaald. in 2013 werd de actie landelijk uitgerold en stond de teller uiteindelijk op maar liefst 100.000 pakken koffie. En al die koffie wordt verdeeld over de voedselbanken in Nederland. Het publiek kiepert spontaan en in grote getale de keukenlaadjes om. Ook scholen, verenigingen en bedrijven sluiten zich bij de actie aan  en doneren de DE-waardepunten aan Lions Helpen. Eind januari worden de totaal ingezamelde punten verzilverd voor pakken koffie en zal Douwe Egberts het resultaat met nog eens 15% verhogen.

"Dit is een geweldig initiatief en nodig ook”, zegt Froger. “Iedereen vindt het maar heel gewoon om een kopje koffie te kunnen drinken, maar er zijn zoveel mensen voor wie het helemaal niet zo gewoon is, waarvoor het simpelweg ook te duur is”. Monny Querido, binnen Voedselbanken Nederland verantwoordelijk voor de landelijke voedselverwerving: “Koffie is niet aan bederf onderhevig en wordt dus zelden aangeboden. Door deze actie zijn de voedselbanken in staat om de aangesloten klanten toch koffie aan te bieden”.

Lions Club Voorburg coördineert ook dit jaar weer deze Kerstactie. Maar in het hele land staan meer dan 5.000 vrijwilligers, verdeeld over ruim 90 Lions Clubs klaar om de DE-punten in te zamelen en te tellen. “Koffie verbroedert en eigenlijk is koffie het symbool van saamhorigheid”, zegt een enthousiaste René Froger. “Ik ga zelf ook nog eens kijken in mijn keuken en zal de mensen in mijn buurt oproepen om de DE-waardepunten in te leveren. Maar laten we maar snel beginnen met tellen”. Als aftrap pakt hij spontaan een grote hand vol waardepunten en gooit die als een regen in de lucht.

En, in plaats van tellen doet Froger waar hij goed in is. Hij richt zich tot een van de TV-camera’s en begint spontaan: “Mensen, maak je keuken schoon, ga bij je schoonmoeder of oudtante langs, het maakt niet uit, maar doneer je DE-waardepunten voor de voedselbank bij u in de buurt.  Kijk op www.lionshelpen.nl voor de inleveradressen